Thursday, August 16, 2007

Dålig handling

På vissa håll står utvecklingen och stampar. För trots att man numera kan surfa trådlöst på planet, betala läskautomaten med SMS och till och med hämta ut paket på posten efter klockan 18 så finns det fortfarande ett område som ligger hopplöst efter. Jag pratar förstås om att handla middagsmat.

I teorin är det omöjligt. Antingen går man iväg till affären först när man blir hungrig, och då hinner man inte laga maten innan man går under av blodsockerdarr. Eller handlar man när man är mätt, men då är man fullkomligt ointresserad av mat och lämnar glatt affären med endast en kvällstidning och ett fyrpack rakhyvlar.

I praktiken måste man ändå försöka. Naivt ställer man sig vid köttdisken och väntar på en gudomlig uppenbarelse i form av något lättlagat. (Hur gör vegetarianer egentligen? Ställer de sig vid rotfrukterna?) När detta inte funkar är det dags för plan B: Att följa efter feta personer och se vad de handlar, för att sen handla tvärtom:

"Möllers korvbricka. OK, mental note, aldrig köpa den. Motsatsen borde vara... vitkål."

Sen köper den rundnätte personen fullkornsbröd och allt är förstört.

Steg tre är att läsa mat-tips-foldrarna. Tyvärr är de sponsrade av Arla som smugit in en trea grädde överallt, och dessutom inkluderar de meningar som "ungsbaka potatisklyftorna i minst 50 minuter" eller "skiva upp oxfilén i tunna skivor och garnera med tusenlappar".

Vid det här laget börjar man istället gå omkring planlöst i affären i hopp om att råka på nån ingrediens som ska få igång tankeverksamheten.

"Vetekli... ja! Om jag knäcker två ägg... nej."

Nu börjar blodsockret nå DEFCON 5, och man inser att loppet är kört. Dubbelseende haltar man fram till Keldas nödmatshylla, grabbar tag i thaisoppan som man åt igår och i förrgår och hasar sig fram till kassan och betalar.

Nådastöten kommer medan man kastar i sig den slarvigt uppvärmda soppan framför TV:n: En vacker och balanserad ungdom som inte alls ser dödshungrig och tärd ut trollar med knäna framför micron i trettio sekunder tills man nås av reklamens hurtfriska punchline: "Vad gör du när Kelda gör jobbet?"

No comments: